ChatGPT یا به عبارتی چت جی پی تی یک فناوری انقلابی است که نحوه کار ما را به طور قابل توجهی تغییر خواهد داد
به عنوان یک برنامه نویس، در ابتدا باور نداشتم که بتواند کارهای پیشرفته را حل کند، اما از اینکه دیدم چقدر می تواند در زندگی روزمره من مفید باشد، شگفت زده شدم
بنابراین، من شروع به بازی با ChatGPT کردم و چندین راه را کشف کردم که می تواند به من کمک کند – و فکر می کنم متخصصان و بازاریابان سئو باید به آن تسلط داشته باشند و آن را به عنوان یک ابزار دستیار بخشی از مسیریابی کاری روزانه خود قرار دهند.
بیایید نمونههایی را بر اساس جایگاههایی که میتوانید استفاده کنید، مانند:
تجزیه و تحلیل و داده ها.
بازاریابی دیجیتال.
بهره وری.
سئو فنی.
تحقیق کلمات کلیدی
سئو روی صفحه
اما قبل از شروع، میخواهم به نکتهای اشاره کنم که باید به خاطر بسپارید: دادههایی که ChatGPT بر روی آن آموزش داده شده است مربوط به سه ماهه سوم سال 2021 و بر اساس آنچه در اینترنت موجود است، که ممکن است حاوی اطلاعات نادرست و قدیمی باشد، است.
این بدان معناست که بررسی حقایق و بازبینی پاسخهای ChatGPT اجباری است، بنابراین در دام خطاهای دستگاه نیفتید.
نمونه هایی از ChatGPT برای تجزیه و تحلیل و داده ها
1. نوشتن عبارات منظم در گزارش تجزیه و تحلیل
از عبارات منظم می توان در تهیه گزارش های تحلیلی مانند کنسول جستجوی گوگل (GSC) یا گوگل آنالیتیکس (GA) استفاده کرد.
عبارات منظم یکی از خسته کننده ترین کارهایی است که من می شناسم و ممکن است واقعاً کار را کند کند. برای بازاریابان، این حتی سخت تر است، زیرا آنها معمولاً پیشینه فنی ندارند.
بیایید به نمونه ای از گزارش GSC نگاه کنیم که از فیلتر کردن توسط regexp (عبارت منظم) پشتیبانی می کند.
اگر شما یک بازاریاب بدون پیشینه فنی هستید، ممکن است استفاده از این ویژگی برای شما سخت باشد و خود را به چند regexs اساسی محدود کنید، که می توانید با جستجو در انجمن های مرتبط با توسعه دهنده آن را پیدا کنید.
اکنون، ChatGPT را در اختیار دارید.
فقط به ChatGPT بروید و بپرسید: Compose regular expression which starts with “How To” or “What is” case insensitive using RE2 syntax.
کار را فورا انجام داد.
الگو را در فیلد فیلتر GSC کپی و جایگذاری کنید و تمام پرس و جوهایی را خواهید داشت که کاندید بهینه سازی برای طرحواره پرسش و پاسخ یا نحوه انجام هستند.
خیلی آسان است، اینطور نیست؟
می توانید از آن برای نوشتن regexp برای گزارش های GA نیز استفاده کنید.
برای مثال، فرض کنید میخواهید گزارشی را فیلتر کنید که در URL آن عبارتهای «Samsung» و «phone» وجود دارد.
فقط از ChatGPT بپرسید:Compose regular expression which contains words “Samsung” and “phone” case insensitive using RE2 syntax.
فقط لازم به ذکر است که ذکر "RE2 syntax" در دستور بسیار مهم است، زیرا داشبوردهای گزارش گوگل از این نحو پشتیبانی می کنند.
2. فرمول های صفحه گسترده پیچیده را بنویسید
هرکسی با Excel یا Google Sheets کار می کند.
صفحات گسترده برای بسیاری از ما بخشی از زندگی کاری روزانه است. اما نوشتن فرمولهای صفحهگسترده میتواند دشوار باشد، زیرا باید برای یافتن نام تابع مورد نیاز خود تحقیق کنید و سپس 10 تا 15 دقیقه را صرف فهمیدن نحوه کارکرد آن کنید.
اکنون، فقط یک دقیقه طول می کشد تا از ChatGPT با دستوری مانند: Google Sheet formula which copies all rows from sheet1 where column "A" contains word "iphone".
و خیلی طول نکشید که راه حل پیدا شد.
اما، فرمولی که داده است =QUERY(Sheet1!A:Z, "SELECT * WHERE A CONTAINS 'iphone'", "Sheet2!A1")یک خطای کوچک دارد.
البته، ChatGPT همیشه پاسخ های 100٪ درست را ارائه نمی دهد. همیشه باید پاسخ های آن را بررسی کنید، زیرا ممکن است لازم باشد آنها را به صورت دستی تعمیر کنید.
فرمولی که من گرفتم 99% درسته با این تفاوت که پارامتر سوم نباید اونجا باشه.
بنابراین، من آن را به صورت دستی حذف کردم و اکنون =QUERY(Sheet1!A:Z, "SELECT * WHERE A CONTAINS 'iphone'")آن را دارم که کاملاً کار می کند!
من همیشه استفاده از علائم نگارشی در ChatGPT را برای کمک به درک بهتر اعلان توصیه می کنم.
به عنوان مثال، از یک دو نقطه برای پایان دادن به فرمان یا نقل قول در اطراف هر متنی که بخشی از درخواست نیست استفاده کنید.
3. نوشتن پرس و جوهای SQL
با معرفی GA4 ، ممکن است بازاریابان اغلب نیاز به واکشی داده ها از BigQuery داشته باشند، زیرا Google اکنون اتصال رایگان GA4 را به BigQuery ارائه می دهد.
برای پرس و جو از مجموعه داده، باید SQL را یاد بگیرید - یا فقط از ChatGPT بخواهید یک پرس و جو خاص برای شما بسازد تا داده های ارزشمند را بدون نمونه برداری از مجموعه داده استخراج کند.
نمونه هایی از ChatGPT برای بازاریابی دیجیتال
هنگام استفاده از ChatGPT برای تحقیقات بازار و بازاریابی نام تجاری خود، همیشه به یاد داشته باشید که تا سه ماهه سوم سال 2021 بر روی داده ها آموزش داده شده است و بنابراین ممکن است بهترین ابزار برای مقابله با روندهای فعلی نباشد.
اما این یک ابزار مفید برای بسیاری از کارهای دیگری است که ممکن است داشته باشید. بیایید نگاهی به برخی از آنها بیندازیم.
4. پرسونای مخاطب ایجاد کنید
فرض کنید یک شرکت جدید SaaS راه اندازی کرده اید و می خواهید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند تا بتوانید تلاش های بازاریابی خود را حول آنها بسازید.
می توانید از ChatGPT بخواهید که پرسونای مخاطب ایجاد کند.
درخواستی که من استفاده خواهم کرد این استCreate audience personas for the "physical threat detection software."
و نتایج فقط یک مکان عالی برای شروع است.
این بدان معنا نیست که شما باید رهبر بازاریابی خود را اخراج کنید ، اما اکنون، آنها ابزاری دارند که می تواند عملکرد آنها را 10 برابر افزایش دهد و نتایج سریع تری ارائه دهد.
5. تجزیه و تحلیل SWOT
این یک دستور بسیار جالب است که می توانید برای برند یا تجزیه و تحلیل رقابتی خود از آن استفاده کنید.
می توانید از هر شرکتی بخواهید که یک تحلیل SWOT انجام دهید.
به عنوان مثال، من از دستور استفاده کردم SWOT analysis of "Washington Post"و نتایج یک نقطه شروع بسیار جالب بود.
6. اهداف هوشمند
اهداف SMART مهم هستند زیرا چارچوب روشنی برای تعیین و دستیابی به اهداف ارائه می دهند.
با ChatGPT، می توانید با استفاده از اعلان ایده هایی برای شرکت خود دریافت کنیدS.M.A.R.T. goals for SaaS "<company name>."
7. ساخت یک خبرنامه
می توانید از ChatGPT برای ایجاد یک طرح کلی برای کمپین خبرنامه ای که می خواهید اجرا کنید استفاده کنید.
فرض کنید در جمعه سیاه یک فروش دارید و می خواهید یک خبرنامه برای تبلیغ پیشنهاد خود ارسال کنید.
فقط بپرس،Craft an email campaign newsletter on Black Friday for SaaS "<company name>" which offers 20% discount. Include a catchy call to action button at the end of the email.
نمونه هایی از ChatGPT برای بهره وری
8. ایمیلهای پیچیدگی صنایع دستی
مجدداً، اگر شما یک استارت آپ SaaS هستید، قطعاً باید نرم افزار خود را بفروشید
تیم فروش شما باید مشتریان احتمالی را معرفی کند و به صدها ایمیل پاسخ دهد، که خسته کننده است و می تواند روند کندی داشته باشد.
افزایش بهره وری تیم فروش می تواند به فروش بیشتر و افزایش درآمد کمک کند.
از طرف دیگر، یک افزونه کروم وجود دارد که میتوانید از آن استفاده کنید.
9. یک پست رسانه اجتماعی بسازید
فرض کنید مقالاتی منتشر کرده اید و می خواهید آنها را به رسانه های اجتماعی سوق دهید.
برای ارسال در شبکه های اجتماعی به یک متن خوب و جذاب نیاز دارید تا کاربران روی پست شما کلیک کنند.
شرط می بندم که حداقل 15 دقیقه را صرف نوشتن چنین پست رسانه اجتماعی جذابی می کنید. اما اکنون، شما می توانید آن را در یک دقیقه انجام دهید.
10. کپی آگهی بنویسید
اگر شما یک بازاریاب PPC هستید، با ایجاد نسخه تبلیغاتی بسیار سر و کار دارید – و داشتن یک منبع اضافی برای ارائه ایدههای اولیه میتواند صدها ساعت در ماه را برای شما صرفهجویی کند.
نمونه دستوری که استفاده کردم این استWrite a Google ad text with a title of up to 30 characters and a description of up to 90 characters for SaaS "physical threat detection software."
همچنین میتوانید متن مقاله پست وبلاگ را اضافه کنید تا از آن کپی آگهی ایجاد شود، که مختص شما خواهد بود.
درخواست نمونه این خواهد بود:Write a Google ad text with a title of up to 30 characters and a description of up to 90 characters for SaaS "<company type>" from the text below.
فقط اعلان را با نوع شرکت با نسخه خود جایگزین کنید.
11. Craft A Job Description
همه شرکت ها نیاز به استخدام دارند، یعنی باید شرح شغل بنویسند.
اکنون ChatGPT نیز می تواند در این مورد کمک کند.
مثلا،Job description of Social Media Manager for real estate company.
همیشه به یاد داشته باشید که میتوانید با افزودن جزئیات بیشتر به آن درخواست را تنظیم کنید، که پاسخ را حتی بهتر میکند.
نمونه هایی از ChatGPT برای SEO فنی
12. طرحواره سؤالات متداول را ایجاد کنید
میتوانید از ChatGPT بخواهید کد طرحواره پرسشهای متداول را از متنی که ارائه میدهید ایجاد کند.
البته ممکن است از یک افزونه CMS نیز برای آن استفاده کنید.
اما اگر مثلاً از Wix استفاده میکنید که پلاگین ندارد چه؟ آیا باید کد طرحواره را در ویرایشگر کپی و جایگذاری کنید؟ در این مورد، ChatGPT یک ابزار و دستیار مفید در اختیار شماست.
شما می توانید هر نوع طرحواره ای را با استفاده از یک مثال مشابه ایجاد کنید.
13. طرحواره HowTo را ایجاد کنید
در مورد طرحواره HowTo، میتوانید یک اعلان مشابه که ما برای پرسشهای متداول انجام دادیم وارد کنید، و ChatGPT 99٪ کار را انجام خواهد داد.
درخواست این خواهد بود،Generate HowTo schema on how to bake a cake from the steps below and suggest images with each step.
چرا 99% و نه 100%؟ صرفاً به این دلیل که شما باید URL های نمونه تصویر را جایگزین کنید.
با این حال، مراحل طرح HowTo را با تصاویر واقعی اضافه کرد.
فقط تصاویر را در CMS خود آپلود کنید و مسیر تصویر نمونه را در طرح پیشنهادی جایگزین کنید.
14. قوانین Robots.txt را ایجاد کنید
متخصصان سئو با robots.txt بسیار سر و کار دارند.
اکنون ابزاری دارید که می تواند به شما کمک کند تا قوانین robots.txt را به راحتی ایجاد کنید.
در زیر مثالی از نحوه جلوگیری از خزیدن گوگل در صفحات فرود کمپین PPC شما، که در فهرست فهرست /landing/ قرار دارند، اما اجازه ورود تبلیغات گوگل به ربات را میدهید، آورده شده است.
اعلانی که می توانید استفاده کنید این استRobots.txt rule which blocks Google's access to directory /landing/ but allows Google ads bot.
پس از انجام ویرایشها، همیشه robots.txt خود را آزمایش کنید .
15. قوانین تغییر مسیر htaccess را ایجاد کنید
متخصصان سئو اغلب با مهاجرت سروکار دارند و ممکن است بسته به نوع سروری که دارد نیاز به تغییر مسیر بسیاری از موارد داشته باشند.
اکنون می توانید قوانین تغییر مسیر htaccess یا Nginx را با استفاده از ChatGPT ایجاد کنید.
درخواستی که استفاده کردم این استFor redirecting folder1 to folder2 generate nxig and htaccess redirect rules,
نتایج فقط مرتب هستند.
16. به APIها و کدنویسی متصل شوید
متخصصان سئو اغلب نیاز به اتصال به API های مختلف و واکشی داده ها دارند، اما ممکن است فاقد مهارت های برنامه نویسی باشند.
اکنون ChatGPT را برای کارهای اساسی که نیاز به برنامه نویسی دارند در اختیار دارید.
در مثال زیر، از ChatGPT خواستم تا با استفاده از کتابخانه شناخته شده "pytrends" پیشنهاد خودکار گوگل را دریافت کند.
اساساً می توانید از ChatGPT برای کدنویسی در همه زبان های برنامه نویسی استفاده کنید.
ممکن است همان اعلان برای پرسیدن یکسان باشد، اما در PHP:Get Google Keyword Suggestions using PHP.
برای اجرای PHP بر روی ماشین محلی خود، می توانید از محیط رایگان XAMPP استفاده کنید . برای اجرای پایتون، می توانید از Jupiter استفاده کنید .
اگر شما یک بازاریاب PPC هستید که میخواهید زمانی که کاربران اقدامات خاصی را در وبسایت انجام میدهند، تبدیلهای سفارشی را تنظیم کنید، اما از کمک توسعهدهنده وب برخوردار نیستید، در برخی شرایط میتواند بسیار چالش برانگیز باشد.
بله، شما می توانید در بسیاری از موارد زمانی که کاربران بر روی لینک کلیک می کنند، از Google Tag Manager استفاده کنید، اما ممکن است به چیزی متفاوت نیاز داشته باشید که یکی از ویژگی های داخلی GTM نیست.
به عنوان مثال، زمانی که یک رویداد در صفحه فرود شما قرار می گیرد و در 35٪ صفحه اسکرول می شود، باید یک رویداد تبدیل ارسال کنید.
اکنون، برای انجام کار نیازی به استخدام یک توسعه دهنده ندارید.
فقط به ChatGPT بروید و بپرسید: Send Facebook pixel custom conversion event once as users scroll through 35% of the page using JavaScript, و جادو را انجام خواهد داد!
می توانید این کد را در تگ <head> HTML خود کپی و جایگذاری کنید و کارتان تمام است.
اگر سایت وردپرسی دارید، میتوانید از افزونههایی مانند WPCode برای آسانتر کردن کار استفاده کنید.
از طرف دیگر، میتوانید از تگ HTML سفارشی Google Tag Manager برای اضافه کردن کد جاوا اسکریپت خود در آنجا استفاده کنید.
این باعث صرفه جویی در زمان پیدا کردن یک توسعه دهنده برای کارهای کوچک روزانه می شود. و حتی اگر یک تیم توسعه دهنده داشته باشید، می توانید با انجام این کار خودتان به میزان قابل توجهی حجم کاری آنها را کاهش دهید.
نمونه هایی از ChatGPT برای تحقیق کلمات کلیدی
17. ایده های کلمه کلیدی را دریافت کنید
مثالی که می توانید از آن استفاده کنید این استGenerate a list of long and short tail keyword ideas on the topic “machine learning.”
اکنون ابزارهای سئو یک رقیب جدی دارند که استفاده از آن رایگان است.
تنها نکته این است که همانطور که قبلاً اشاره کردم ChatGPT بر روی داده ها تا سه ماهه سوم سال 2021 آموزش دیده است و به اینترنت متصل نیست. بنابراین، ممکن است در مواردی که به دادههای جدیدتر نیاز دارید، کار نکند.
به عنوان مثال، من پرسیدم که چه کسی قهرمان جام جهانی فیفا 2022 شد، اما پاسخی نداد.
18. هدف جستجوی عبارت جستجو را دریافت کنید
شما دادههای زیادی در GSC خود دارید، که اکنون میتوانید آنها را کپی و در ChatGPT جایگذاری کنید تا بینش بیشتری دریافت کنید.
به عنوان مثال، میتوانید فهرستی از عبارتهای جستجو را کپی-پیست کنید و با استفاده از درخواست، هدف پرس و جو را بخواهید What is the user intent behind these queries?.
19. کلمات کلیدی مرتبط از نظر معنایی خوشه ای
مجدداً، میتوانید از ChatGPT برای سازماندهی کلمات کلیدی که برای آنها رتبهبندی میکنید – و نه تنها آنها – در خوشهها استفاده کنید:Cluster list of keywords based on their semantic relevance.
مورد دیگر شناسایی صفحاتی است که برای پرس و جوهای مرتبط معنایی رتبه بندی می شوند و URL های شما را در زیر سیلوها بازسازی می کنند.
به عنوان مثال، تمام صفحاتی را که در مورد رسانه های اجتماعی یا زیر /social-media/ هستند بیاورید، که می تواند به شما در افزایش رتبه و درک بهتر ساختار وب سایت شما کمک کند.
20. کلمات کلیدی و مترادف مرتبط را ایجاد کنید
همیشه خوب است که کلمات کلیدی و مترادف های مرتبط با محتوای خود را ذکر کنید.
می توانید با استفاده از ChatGPT این کار را در مقیاس انجام دهید.
فقط بپرس:Generate related keywords or the list of keywords below.
21. عناوین مقاله را بر اساس کلمات کلیدی ایجاد کنید
از آنجایی که کلمات کلیدی دارید که می خواهید درباره آنها مقاله بنویسید، زمان آن رسیده که عناوین مقالات خود را طوفان فکری کنید.
درخواستی که استفاده کردم این استSuggest titles based on keywords list below.
نمونه هایی از ChatGPT برای سئوی درون صفحه
22. توضیحات متا را ایجاد کنید
میتوانید متن را در ChatGPT کپی و جایگذاری کنید و از آن بخواهید که یک توضیحات متا از آن ایجاد کند.
درخواستی که استفاده کردم این استGenerate concise and compelling meta description of up to 200 characters from the provided text.
23. بهینه سازی برای جعبه PAA و قطعه های ویژه
متخصصان سئو ممکن است برای دریافت سوالات مرتبط از کاربران برای بهینه سازی محتوا برای یک کلمه کلیدی خاص به کمک نیاز داشته باشند.
میتوانید از ChatGPT برای دریافت این سؤالات مرتبط استفاده کنید تا محتوایتان مفیدتر باشد.
اگر وبلاگ مسافرتی دارید، ممکن است بپرسید: Related questions regarding "cozy cities in Germany,"و ChatGPT سؤالات زیادی را ترسیم می کند که واقعاً منطقی هستند.
البته، ممکن است مواردی وجود داشته باشند که منطقی نباشند - اما آنها 90٪ کار را انجام خواهند داد.
سوالاتی که پیشنهاد میکند ممکن است حجم جستجو نداشته باشند، اما همچنان ارزش دنبال کردن آنها را دارد، زیرا تعداد کلمات کلیدی صفر حجم جستجو ممکن است ترافیک قابل توجهی ایجاد کند.
24. سوالات متداول را برای محصول با پاسخ ایجاد کنید
اگر یک فروشگاه تجارت الکترونیک دارید و میخواهید صفحات محصول خود را با بخش پرسشهای متداول ارتقا دهید، میتوانید از ChatGPT بخواهید که به شما کمک کند.
مثالی که من استفاده کردم این استGenerate FAQ for the Galaxy A23 5G with answers. Based on the results generate also FAQ schema.
و میتوانید با یک شلیک به دو خرگوش شلیک کنید، زیرا طرحی سؤالات متداول نیز دریافت خواهید کرد که میتوانید از آن استفاده کنید.
خیلی ساده است، اینطور نیست؟
اگر نگران جریمه شدن توسط گوگل برای محتوای نوشته شده با هوش مصنوعی هستید، فکر می کنم تا زمانی که آن را بررسی کنید و خطاها را بررسی کنید، مشکلی ندارید. اما من به شدت مخالف تولید نسخه کامل مقاله با استفاده از ChatGPT هستم، زیرا باید آن را بررسی کنید و احتمالاً زمان بیشتری را صرف بازبینی آن میکنید تا نوشتن از ابتدا. با ظهور آشکارسازهای هوش مصنوعی ، ممکن است گوگل در نهایت بتواند آن را شناسایی کند.
ChatGPT را بهعنوان یک دستیار در نظر بگیرید که میتوانید با استفاده از آن عاقلانه در زمانی که دستی اضافه میکنید، استفاده کنید.
25. تگ های عنوان را پیشنهاد کنید
فرض کنید شما یک متن بزرگ دارید و میخواهید در مورد اینکه چه زیرعنوانهایی را اضافه کنید تا محتوایتان ساختارمندتر شود، ایده بگیرید.
شما می توانید از ChatGPT بخواهید که این کار ویرایشی وقت گیر را برای شما انجام دهد فقط با پرسیدن،Suggest H2 subheadings to content below without modifying the text.
البته، ممکن است همیشه دقیقاً همان چیزی را که میخواهید ارائه نکند، اما ممکن است با فرمان بازی کنید و زمینه بیشتری به آن اضافه کنید - یا نکات ChatGPT را دریافت کنید و با افزودن ویرایشهای خود به عنوانهای فرعی، از آنجا کار کنید.
نتیجه
صحبت هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ChatGPT قرار است جایگزین انسان شود و بسیاری از حرفه ها در حال نابودی هستند.
به نظر شخصی من، این اتفاق نخواهد افتاد – اما ChatGPT زندگی را در صنایع مختلف و زمینه های حرفه ای آسان تر خواهد کرد.
حتماً افزونه AIRPM Chrome را نیز بررسی کنید ، زیرا حاوی هزاران پیام مفید است که می توانید استفاده کنید.